CSR (Corporate Social Responsibility) este o conceptie referitoare la contributia pe care trebuie sa o aiba companiile la dezvoltarea societatii moderne. De-a lungul timpului, aceasta contributie a fost teoretizata diferit de mai multe curente de gandire. Initiativele “responsabile” ale companiilor au fost denumite printr-o varietate de termeni: corporate citizenship, corporate philantropy, corporate societal marketing, community affairs, community development etc. Pe masura ce statele si institutiile internationale si-au dat seama ca adoptarea principiilor de CSR de catre companii serveste obiectivelor de dezvoltare durabila, a aparut si nevoia unor standarde internationale pentru a defini ce inseamna un “comportament corporativ dezirabil”. Natiunile Unite, Uniunea Europeana si Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica sunt trei dintre cele mai importante institutii care s-au implicat in elaborarea unui cadru care sa defineasca CSR si sa stabileasca indicatorii prin care poate fi evaluat in mod transparent. Acest cadru, a fost insotit de recomandari si principii care sa ghideze statele si autoritatile locale in formularea de politici publice care sa promoveze, sa asigure transparenta si sa sustina initiativele de CSR.
UN Global Compact
Global Compact este o initiativa a Secretarului General ONU, de a crea un parteneriat intre Natiunile Unite si companii pentru atingerea dezvoltarii durabile la nivel global. Programul a devenit operational in luna iulie a anului 2000.
Functional, Global Compact este o retea formata din agentii ale Natiunilor Unite, companii, organizatii sindicale, organizatii de afaceri, organizatii academice, organizatii ale societatii civile, institutii guvernamentale/administrative.
Global Compact actioneaza ca un ghid pentru companiile care se orienteaza catre CSR. Programul prezinta directii de actiune care se subsumeaza unui set de 10 principii universale, impartite pe 4 domenii de interes:
Se recomanda companiilor sa integreze Principiile Global Compact in strategia lor de actiune si sa la promoveze in toate sferele de influenta.
Integrarea celor 10 principii presupune trei etape. Astfel, compania:
•isi ia angajamentul de a respecta Principiile, inscriindu-se in Global Compact.
•elaboreaza un plan de implementare a Principiilor.
•raporteaza anual catre Global Compact progresul facut in implementare, conform Communication On Progress Guidelines
Bibliografie
Friedman Milton - „The social responsibility of business is to increase its profits” în Velasquez "Business ethics: concepts and cases" Prenitence Hall
Younkins Edward W. - “Two perspectives on corporate social responsibility” în „Le Quebecois Libre” Montréal
Nelson Jane - „Public role of private enterprise”, School of Government, Harvard University